Hoe richt ik verkoopkansen en pijplijnen in?

Om verkoopkansen en pijplijnen te gebruiken zul je dit eerst moeten inrichten voor je salesteam. Om het goed in te richten kun je het volgende stappenplan aanhouden.

Stap 1: Herkomst en verliesredenen bepalen.

Ga naar Stamgegevens/Herkomsten en maak de verschillende herkomsten van verkoopkansen aan. Herkomsten zijn de bron van de verkoopkans. Dit is bijvoorbeeld de eigen website, koud bellen of verwijzing van een bestaande klant.

Voor verliesredenen ga naar Stamgegevens/Verlies redenen en maak de redenen aan waarop een verkoopkans verloren kan worden.

Stap 2: Pijplijn aanmaken

Ga naar CRM/Pijplijnen en druk op de knop Nieuwe pijplijn. Een pijplijn heeft een naam, is gekoppeld aan een vestiging en bestaat verder uit gebruikers en lanes.

De lanes zijn de stadia die een verkoopkans doorloopt. Als je een nieuwe verkoopkans aanmaakt zal die standaard in de eerste lane terechtkomen. Vanuit deze eerste lane zal de verkoopmedewerker de verkoopkans steeds een stadium verder slepen.

Geef je verkoopmedewerkers toegang tot de pijplijn door ze als gebruikers toe te voegen. Begin hun naam te typen en de beschikbare namen worden getoond. Klik op de naam en een nieuwe gebruiker wordt toegevoegd aan de pijplijn.

Hieronder een voorbeeld van de pijplijn die zojuist is aangemaakt met één verkoopkans.

Heeft dit artikel niet geholpen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk via helpdesk@idee101.nl.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: