Veelgestelde vragen

Wij proberen onze software zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Toch ontkomen ook wij er niet aan dat er geregeld vragen gesteld worden aan het klantgeluk-team. Ons team beantwoordt graag al jullie vragen. Wij hebben de meest gestelde vragen op een rijtje gezet. Daar is onderstaande blog uit gekomen! 

1. Ik klik iets aan in Cleverdesk en word teruggestuurd naar het beginscherm en moet inloggen, waarom is dit?

De kans is groot dat dit komt omdat je niet de juiste rechten hebt voor de pagina die je probeert te bereiken.

2. Ik weet vrijwel zeker dat mijn wachtwoord correct is, maar toch kan ik niet inloggen in Cleverdesk. Hoe kan dat?

Er zijn een aantal veel voorkomende oorzaken. Wellicht ligt het aan één van de volgende punten:

  1. Bekijk eerst of de ingevoerde gebruikersnaam en wachtwoord overeenkomen met de inloggegevens die van toepassing zijn.
  2. Bekijk of er onbedoelde spaties zijn gebruikt in het veld van de gebruikersnaam of het wachtwoord.
  3. Bekijk of er onbedoeld hoofdletters zijn gebruikt. Cleverdesk is hoofdlettergevoelig.
  4. Log je in via de browser? Controleer of je in wilt loggen op het juiste domein, namelijk:
    1. Cleverdesk.(klantnaam).nl of
    2. Klantnaam.cleverdesk.nl
    3. De URL dient geen ReturnURL te bevatten (Index?ReturnUrl=…….)
  5. Check bij de admin-gebruiker van Cleverdesk of je account niet vergrendeld is. Indien dit het geval is zal je account eerst ontgrendeld moeten worden voordat je kan inloggen.
  6. Heb je net een nieuw account, probeer dan eerst CTRL + F5.
  7. Nieuw wachtwoord ontvangen? Probeer ook CTRL+F5

Kom je na het doorlopen van bovenstaande stappen nog niet in de Cleverdesk omgeving? Neem dan contact met ons op via helpdesk@idee101.nl of bel via 0592 855 995.

3. Ik kan geen gebruikers meer aanmaken binnen Cleverdesk, hoe kan dit?

De kans is groot dat je geen licenties meer over hebt. Het systeem zal deze melding ook geven als bericht rechtsboven in het scherm.

4. Ik heb een personeelslid aangemaakt maar kan nergens een veld vinden om het wachtwoord in te stellen, waar vind ik dit?

Om dit juist in te stellen dien je personeelslid gebruiker aan te maken. Je kunt een personeelslid gebruiker aanmaken via: Stamgegevens → Gebruikers → Nieuw Personeelslid gebruiker

5. Wat is de snelste manier om de website van Cleverdesk te onthouden op mobiel, zodat ik deze altijd bij de hand heb?

Je kunt dit instellen via een snelkoppeling. Wij geven hieronder de uitleg voor de iPhone. Geen iPhone, maar een Android telefoon? Dat is natuurlijk ook mogelijk. Bekijk de mogelijkheden via dit artikel.

iPhone

  1. Ga in safari op je telefoon naar de Cleverdesk van je bedrijf. In dit voorbeeld wordt https://demo.cleverdesk.nl gebruikt.
  1. Druk op het middelste knopje onder in het scherm.
  2. Zoek in het volgende scherm de knop “Zet in beginscherm” en druk hier op.
  3. Druk op “Voeg toe” en er is een snelkoppeling gemaakt op je homescherm.

6. Waarom moet ik van Idee101 altijd CTRL + F5 drukken na een update?

Wat is cache?

Als je in een webbrowsers naar een pagina gaat (bijvoorbeeld www.cleverdesk.nl) dan download de browser alle bestanden van deze website en bewaart deze lokaal op je harde schijf in een gedeelte dat “cache” heet. Browser cache (ook wel Internet cache genoemd) bewaart elk bestand dat je hebt bekeken of hebt gedownload terwijl je in websites of webapplicaties bekijkt en gebruikt. Al je nu een pagina voor de tweede keer bezoekt, dan laadt deze pagina sneller, omdat de bestanden niet opnieuw gedownload worden van de server, maar vanuit uw lokale harde schijf worden geladen.

Als wij een nieuwe versie van Cleverdesk installeren, dan krijgt de webapplicatie nieuwe bestanden op de server. De lokaal opgeslagen bestanden in de browsercache en van de webapplicatie op de server zijn nu verschillend. Het lokale bestand is nu verouderd en moet vervangen worden door het bestand van de server.

Nieuwste versie van de server ophalen

Om zeker te weten dat je de nieuwste versie van een website of webapplicatie gebruikt, moet je de browser de opdracht geven de bestanden van de server te halen i.p.v. uit de lokale cache. Dit gebeurt door in Windows tegelijkertijd op CTRL + F5 te drukken. Werk je met een Apple en Safari gebruik dan: Apple + R of command + R.

Windows: CTRL + F5
Apple: Apple + R of command + R.

7. Ik zie de verantwoorde uren van mijn medewerkers niet terug. Hoe kan dit?

De uren die medewerkers verantwoorden in Cleverdesk worden door één of meerdere rollen binnen jouw organisatie geaccordeerd. Zie jij de verantwoorde uren niet terug voor accordering? Doorloop dan eerst onderstaande stappen.

  1. Controleer de ‘Accordeer instelling’ van jouw omgeving via het menu rechtsboven > instellingen > uren. Welke instelling staat hier weergegeven? Hier heb je verschillende opties.
    • Projectleider/Uitvoerder: Staat de accordeerder wel ingesteld als projectleider of uitvoerder op het desbetreffende project, projectactiviteit of werkbon? Indien dit niet het geval is, zullen de uren niet ter accordering worden aangeboden bij deze persoon.
    • Accordeerder van uren: Staat de accordeerder wel ingesteld als accordeerder van uren bij de medewerker(s) in kwestie? Dit kan je controleren via de detailpagina van het personeelslid via HRM > Personeelsleden > Openen van een personeelslid.
  2. Is er een afwijkende accordeerstructuur ingesteld op de functie van de medewerker(s)? Een afwijkende accordeerstructuur kan ervoor zorgen dat uren bij een andere rol ter accordering worden aangeboden. Dit kan je controleren via Stamgegevens > Functies > Functie wijzigen > Onder het kopje ‘Urenverantwoording goedkeuren door’.

8. Ik heb een gebruiker meer of minder rechten gegeven in Cleverdesk, maar zie dit nog niet terug. Hoe kan dit?

Zodra je rechten aanpast in een gebruikersprofiel of individueel gebruikersaccount, is het van belang om opnieuw in te loggen in Cleverdesk. Hierdoor wordt er namelijk een nieuwe sessie gestart en zal de gebruiker worden ingelogd met de aanpaste rechten.

9. Ik heb een wens voor een nieuwe functionaliteit in Cleverdesk. Hoe kan ik deze doorgeven?

Cleverdesk kent een aantal vaste releases per jaar. Elke release bevat een aantal nieuwe functionaliteiten. Mocht je een wens hebben voor een nieuwe functionaliteit dan kan je deze aan ons doorgeven.

  • Wensen: Alle wensen die worden ingediend vanuit onze klanten komen op de algemene wensenlijst te staan van het Cleverdesk product team. Deze lijst wordt periodiek doorlopen en bepaald welke wensen worden meegenomen in de doorontwikkeling van Cleverdesk. Dit kan betekenen dat een wens pas over enkele jaren of zelfs helemaal niet wordt ontwikkeld.
  • RFC (Request for change): Er wordt namens jullie hiervoor een verzoek tot wijzigen (RFC) ingediend. Deze wordt door ons product team beoordeeld en getoetst f dit past in de visie voor Cleverdesk en of het technisch haalbaar is. Indien beide antwoorden positief zijn, wordt de wens ingeschat en wordt er een maatwerk offerte gedeeld voor het kunnen realiseren van deze wens.

In beide gevallen volstaat het om contact met ons op te nemen via projectbureau@idee101.nl.

10. Ik wil graag ondersteuning bij de inrichting van mijn Cleverdesk omgeving of een training voor mijn medewerkers. Welke opties heb ik?

In het geval je extra ondersteuning nodig hebt bij de inrichting van jouw Cleverdesk omgeving of een instructie voor medewerkers kan je gebruik maken van de volgende opties.

  • Online supportal: Op Cleverdesk.nl/Support vind je de diverse artikelen die antwoord geven op de meest gestelde vragen.
  • YouTube kanaal: Op ons YouTube kanaal vind je ondersteunende video’s die dieper in gaan op processen binnen Cleverdesk.
  • Consultancy afspraak: Het is mogelijk om een digitale of fysieke afspraak in te plannen met één van onze consultants om jou te verder helpen. Afspraken kunnen gemaakt worden door contact met ons op te nemen via projectbureau@idee101.nl. Op basis van de beschikbaarheid zal er een aantal data worden voorgesteld. Let op: aan consultancy afspraken zijn kosten verbonden.

11. Kan ik taken verwijderen uit een projectactiviteit?

Zolang de taak nog niet afgerond is, kunnen er wijzigingen aangebracht worden in taken. Ook kan de taak verwijderd worden. Is de taak afgerond, dan kan deze niet meer gewijzigd of verwijderd worden onder de Projectactiviteit.

12. Mijn medewerker kan geen werkbonnen inzien via de Cleverapp terwijl deze wel staat ingesteld dat hij werkbonnen kan inzien

Als de medewerker via de Cleverapp de werkbonnen niet kan inzien dan is het goed om de rechten na te lopen. Een veelvoorkomende fout door onze gebruikers is dat ze onder de rechten van “Werkbonnen” gaan zoeken. Daar kan deze weliswaar aangevinkt staan, maar geeft geen resultaat via de Cleverapp. Alle instellingen en mogelijkheden die te maken hebben met de Cleverapp staan onder “Persoonlijk”. Als hier de werkbonnen inzien is aangevinkt, kan de medewerker naast Cleverdesk deze ook inzien via de Cleverapp.

13. Handtekening verschijnt niet op werkbon of rapport

De handtekening verschijnt automatisch op de werkbon of rapport, indien dit zo is ingesteld. Als deze niet verschijnt op de werkbon of het rapport, controleer dan of bij betreffende medewerker er een handtekening is toegevoegd aan zijn personeelsdossier. Houdt rekening dat de handtekening voldoet aan het opgegeven formaat voor de beste weergave. Deze moet exact 250 (breed) x 75 (hoog) pixels zijn.

Meer vragen?

Staat je vraag niet tussen onze veel gestelde vragen? Of krijg je het toch niet voor elkaar met de uitleg die hierboven vermeld staat? Neem dan gerust contact met ons op en wij helpen je graag verder.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: