Hoe ga ik om met regiewerkzaamheden en aangenomen projecten?

Hoe ga je om met aangenomen projecten en regiewerkzaamheden in Cleverdesk? Dit is één van de belangrijkste vragen voordat je aan de slag gaat met het opzetten van de je projecten. Cleverdesk kent twee projecttypen, namelijk Standaard projecten en Werkbonprojecten. Per type hebben we hieronder op een rij gezet hoe je om kan gaan met aangenomen werk en regiewerkzaamheden.

Standaard project

Een standaard project bestaat uit een project met daaronder de projectactiviteiten. Er zijn drie manieren hoe je uiteindelijk kan werken met aangenomen- of regieprojecten, namelijk:

  • Aangenomen: Heb je te maken met een aangenomen werk? Vul bij het aanmaken van het project de aanneemsom in nadat je het vinkje voor ‘Vaste prijs’ hebt aangezet. De actviteiten die je vervolgens aanmaakt onder het project zullen ook aangevinkt staan als ‘Vaste prijs’. De uren die geboekt worden op deze activiteiten komen niet terug in je te factureren werk.

  • Regiewerkzaamheden: In het geval je met een standaard project regiewerkzaamheden wilt gaan registreren laat je het vinkje voor ‘Vaste prijs’ uit. Boekingen op de projectactiviteiten komen terug in je te factureren regels, mits er een tarief bekend is op het artikel, materieel of de functie.
  • Combinatie: Heb je een aangenomen project in Cleverdesk staan, maar wil je ook het meerwerk gaan registreren in hetzelfde project? Dan kan je eenvoudig een extra activiteit toevoegen in het desbetreffende project waar het vinkje voor ‘Vaste prijs’ niet aan staat. Boekingen op deze specifieke activiteit komen vervolgens terug in je te factureren werk of in de rapportage van ‘Onderhanden’ werk.

Werkbonproject

Kies je voor een werkbonproject? Dan zal je niet gaan werken met projectactiviteiten, maar met werkbonnen. Werkbonnen zijn activiteiten die direct aangemaakt kunnen worden vanaf de planning of vanuit de mailbox. Wil je meer weten over de verschillen tussen beide type projecten en bijbehorende voorbeelden? Lees dan het dit artikel.

  • In het geval je bij een werkbonproject het vinkje aanzet voor ‘Vaste prijs’ zullen de onderliggende werkbonnen ook onder het aangenomen werk vallen. De geregistreerde boekingen komen vervolgens niet terug in je te factureren werk of onderhanden werk.
  • Wil je regiewerkzaamheden gaan registreren met een werkbonproject? Laat dan het vinkje van de vaste prijs uit en maak de werkbonnen aan. Boekingen op de werkbon zijn vervolgens zichtbaar in je te factureren werk en het onderhanden werk. Uiteraard is er binnen een werkbonproject ook een combinatie mogelijk van aangenomen werk en meerwerk.

Heeft dit artikel niet geholpen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk via helpdesk@idee101.nl.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: