Wanneer worden de kostenregels aangemaakt?

Dat is afhankelijk van het type kostenregel en de systeeminstellingen:

Er zijn twee instellingen die invloed hebben op het aanmaken van de kostenregel:

  1. ‘Urenverantwoordingen in projectresultaat moeten goedgekeurd zijn’. Deze instelling wordt ten tijde van het aanmaken van het project naar het project gekopieerd. Standaard staat deze instelling uit.
  2. Projectresultaat inkoop op basis van: ‘Inkoopfacturen’, Inkooporders’ en ‘Leveringen’. Standaard staat deze op basis van Inkoopfacturen.

Type boeking

  1. Uurboekingen (personeelsuren en bedrijfsmiddeluren) worden aangemaakt adhv. de instelling op het project. Staat deze op JA dan zal de CKR-regel pas aangemaakt worden als de uurregels volledig zijn goedgekeurd (het hele accordeerproces doorlopen). De factuur kan dan pas ook gemaakt worden als de uren zijn goedgekeurd.
  2. Toeslag: de toeslag op een bedrijfsmiddeluurboeking wordt op hetzelfde moment aangemaakt als de bedrijfsmiddelboeking en is dus ook afhankelijk van de instelling op het project.
  3. Onkosten: De onkosten die op een uurregel worden geboekt zijn afhankelijk van dezelfde instelling op het project die geldt voor uurboekingen. De onkosten worden nl. in de uurregel verantwoord.
  4. Artikelboekingen worden kostenregels op het moment dat de artikelboeking wordt aangemaakt.
  5. Verhuurboekingen: Dit is geen aparte categorie maar dit zijn Materieel en Artikelboekingen die op basis van een dag of weekprijs worden gemaakt. Verhuurboekingen worden gemaakt op het moment dat een bedrijfsmiddel of artikel wordt uitgecheckt of ingecheckt.
    • Tijdens het uitchecken naar het project worden alle boekingen tot aan de huidige datum gemaakt.
    • Bij het inchecken worden er boekingen voor de hele tussenliggende periode gemaakt.
    • Daarnaast worden er dagelijks boekingen gemaakt op basis van de /sync/UpdateBoekingen die meestal op een vast tijdstip gedurende de nacht wordt gedraaid.
  6. Inkoop: Inkoopboekingen worden aangemaakt volgens de instelling die op het project staat.
    • Inkooporders = De CKR regel wordt al aangemaakt op het moment dat de inkooporder wordt gemaakt.
      • Leveringen = De CKR regel wordt aangemaakt als een levering wordt geregistreerd.
      • Inkoopfacturen = De CKR regel wordt aangemaakt als de inkoopfactuur wordt ingeboekt en goedgekeurd.
  7. Inhuur: Inhuurboekingen zijn afhankelijk van dezelfde instelling voor inkoopboekingen.
  8. Voorraadmutaties: Op het moment dat de magazijnboeking, de uitcheckactie naar het project is gemaakt.
  9. Productie: Op het moment dat er productieboekingen gemaakt worden.

Heeft dit artikel niet geholpen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk via helpdesk@idee101.nl.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: