Wat is het verschil tussen een standaard project en werkbonproject?

In Cleverdesk zijn er twee soorten projecten, namelijk een standaard project en een werkbonproject. Lees meer over de verschillen.

Standaard project

Vanuit Cleverdesk perspectief is het een logische keuze om voor een standaard project te kiezen wanneer:

  • Het gaat om een langlopend traject met een vaste begin- en einddatum, bestaande uit een vast aantal stappen/fases. In Cleverdesk worden deze stappen en fases aangeduid met projectactiviteiten.
  • Er binnen een project gewerkt wordt met een aangenomen deel en een deel voor meerwerk. In Cleverdesk kan dit verwerkt worden door een projectactiviteit aan te maken voor aangenomen werk én een activiteit voor meerwerk.
  • Er niet op locatie werkzaamheden afgetekend hoeven te worden.

Voorbeeld 1

Een project loopt vanaf 1 januari 2021 t/m 31 juli 2021, bestaande uit twee projectactiviteiten.

  1. Uitvoering (Aangenomen): In deze activiteit staat ‘Vaste prijs’ aangevinkt en zijn de factuurtermijnen ingesteld. Mens en materieel kan ingepland worden op de projectactiviteit.
  2. Meerwerk (Regie): In deze projectactiviteit staat het vinkje voor ‘Vaste prijs’ uit. Artikelen en uren van mens en materieel kunnen gepland en verantwoord worden op deze projectactiviteit. De inzet wordt op een zelf gekozen moment gefactureerd.

Voorbeeld 2

Er gaat een project draaien in de maand september, bestaande uit de volgende fases (lees: projectactiviteiten):

  1. Voorbereiding
  2. Uitvoering
  3. Oplevering
  4. Data verwerking

Per projectactiviteit kan worden aangegeven of dit aangenomen werk is of op basis van regie wordt verantwoord en gefactureerd.

Werkbonproject

Vanuit Cleverdesk perspectief is het een logische keuze om voor een werkbonproject te kiezen wanneer:

  • Er een service- onderhoudscontract is overeengekomen met een opdrachtgever
  • Er wordt gewerkt met korte klussen, die vaak niet langer duren dan 1 of 2 dagen.
  • Direct vanaf de planning deze klussen/werkzaamheden ingepland moeten worden.
  • Werkzaamheden op locatie afgetekend moeten worden door eigen personeel óf de opdrachtgever.
  • Er vanuit een mailbox opdrachtverzoeken direct geconverteerd moeten worden naar werkzaamheden/werkbonnen.
  • Deze werkzaamheden op regiebasis gefactureerd moeten worden.

Voorbeeld

Een servicebedrijf heeft een onderhoudscontract lopen bij de gemeente. Inkomende opdrachten en verzoeken vanuit de gemeente dienen gepland, uitgevoerd en afgetekend te worden op regiebasis.

  1. Er is in Cleverdesk een werkbonproject opgezet. Dit project dient als een soort kapstok waar alle werkbonnen/klussen onder hangen.
  2. Vanuit de gekoppelde mailbox kan de opdracht direct geconverteerd worden naar een werkbon óf op de planning wordt direct een nieuwe werkbon aangemaakt en ingepland.
  3. De medewerker verantwoordt zijn/haar uren op de werkbon en deze kan worden afgetekend op locatie, eventueel door de opdrachtgever.
  4. De bon is nu technisch gereed en kan financieel afgehandeld worden.

Heeft dit artikel niet geholpen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk via helpdesk@idee101.nl.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: