Hoe stel ik een Office365 mailbox in?

Voor het installen van een Office365 mailbox (Graph API) heb je een Azure App nodig. Deze handleiding bestaat uit 2 delen. Het eerste deel beschrijft hoe je een Azure app kunt registreren en het tweede deel hoe je vervolgens deze gegevens in Cleverdesk verwerkt.

Deel 1: Azure App registreren

  1. Bezoek portal.azure.com en log in als administrator van de organisatie.
  2. Ga naar de Azure Active Directory.
  3. Een nieuwe app registratie maken:
    • Selecteer in het linker menu App registraties
    • Klik op Nieuwe registratie (Met het plusteken)

• Vul een naam invullen en druk op Registreren (Blauwe knop onder in beeld)

4. App details kopiëren

Ga weer naar App registraties -> Alle toepassingen -> Details [AppNaam]:

  • Hier staan Toepassings-id(client ID) en Map-id (tenant id)
  • Kopieer deze twee ID’s, deze heb je straks nodig om in Cleverdesk te configureren.

5. Een nieuw clientgeheim maken:

  • Ga naar Details [AppNaam] -> Certificaten en geheimen -> Nieuw clientgeheim:
  • Vul ene omschrijving in en geef aan dat deze nooit verloopt.
  • De geheime code kopiëren en bewaren. LET OP! Deze wordt slechts éénmaal getoon.
  • Deze code is nodig voor verdere configuratie in Cleverdesk

6. API machtigingen toekennen aan de App

  • Ga naar Details [AppNaam] -> API Machtigingen -> Nieuwe toevoegen ->
  • Zoek en Selecteer Microsoft Graph in de lijst
  • Druk op Gedelegeerde machtigingen.
  • Zoeken en selecteer de volgende:
    • Calendars.Read,
    • User.Read,
    • Mail.ReadWrite,
    • Mail.Send.

7. Beheerderstoestemming verlenen aan de App

  • Ga weer naar Details [AppNaam] -> API Machtigingen.
  • Klik op de knop ‘Beheerderstoestemming verlenen voor [Organisatienaam]’

8. De inrichting in Azure is nu gereed. Alle gegevens zoals Client ID, Tenant ID en Geheime code kun je nu in Stamgegevens/Mailboxen gaan invullen.

Deel 2: Cleverdesk instellen:

  1. Ga naar Stamgegevens/Mailboxen
  2. Selecteer het soort mailbox dat je wilt instellen.
    • Servicedesk mailbox is een apart menu-item waarin mails verwerkt kunnen worden naar werkbonnen.
    • Administratie mailbox is een mailbox voor de binnenkomende inkoopfacturen
    • Gebruiker mailbox is een persoonlijke mailbox voor de ingelogde gebruiker
  3. Kies Office365 als Type mailbox
  4. Vul de login gegevens in voor de mailbox en de ID’s die je in de eerste stap hebt gekregen van Microsoft Azure.
  5. Druk in de rechterkant van het scherm op ‘Verversen’
  6. De mappenstructuur van de mailbox wordt getoond. Is dit niet het geval dan is de configuratie niet correct. Controleer dan of je alle ID’s en wachtwoorden goed hebt ingevuld.
  7. Selecteer een map waarin de verwerkte items terecht moeten komen. Cleverdesk zal dan na verwerking van de mail deze mail verplaatsen naar deze map.
  8. Druk onder in het scherm op Opslaan.
Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: