Hoe werk ik met verkoopkansen en verkooppijplijn?

In de CRM module van Cleverdesk kan je verkoopteam zijn verkoopkansen bijhouden inclusief de notities/klantcontacten en taken. Deze module is volledig configureerbaar, om deze in te richten lees het volgende artikel om de verkoopkansen en pijplijnen in te richten.

Een nieuwe verkoopkans aanmaken

Nu CRM is ingericht kun je gaan beginnen met het bijhouden van je verkoopkansen. Een nieuwe verkoopkans kan aangemaakt worden via de pijplijn of via het verkoopkansen menu.

Geef de verkoopkans een naam, dit kan ook bijvoorbeeld een klantnaam zijn.

Een Relatie is niet verplicht, want deze kan nog niet bekend zijn. Indien de systeeminstelling ‘Relatie toevoegen’ ingeschakeld is dan kun je hier een nieuwe relatie aanmaken door alleen een naam in te vullen.

Instellingen/Overig

Een verkoopkans wordt automatisch toegevoegd aan de eerste lane (fase) in de verkooppijplijn die gekozen wordt. Vul verder zoveel mogelijk bekende informatie in, deze informatie kan ook later in het verkoopproces toegevoegd worden als er meer bekend wordt.

Druk op opslaan en de verkoopkans is aangemaakt, je kunt de verkoopkans nu vervolgens via de pijplijn of via het

Verkoopkans detailpagina

Nu de verkoopkans is aangemaakt kun je taken en notities toevoegen. Deze taken en notities staan in de tijdlijn op de verkoopkans. Door te dubbelklikken krijg je de popup met meer details van de notitie of taak.

Vanuit een verkoopkans kan meteen een offerte gemaakt worden. Deze blijft dan gekoppeld aan de verkoopkans.

De pijplijn gebruiken

Een verkooppijplijn

Vanuit de pijplijn zijn de verkoopkansen te volgen. Het verkoopteam ziet hier in één overzicht wat de status van een verkoopkans is, of deze nog taken heeft en of deze taken overtijd zijn, of vandaag uitgevoerd moeten worden. Door te dubbelklikken op een verkoopkans kom je bij de details van de verkoopkans.

Heb je je taken afgehandeld en komt de verkoopkans in een volgend stadium, dan kun je de verkoopkans naar de volgende lane slepen.

Heeft dit artikel niet geholpen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk via helpdesk@idee101.nl.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: