Hoe werk ik met onderdelen en hulpstukken in Cleverdesk?

In Cleverdesk is het mogelijk om middelen te markeren als onderdeel of als hulpstuk. In dit artikel lees je meer over de verschillen.

  1. Het bedrijfsmiddel is een vast onderdeel van een andere machine.

Hierbij kan je denken aan vaste onderdelen van een bedrijfsmiddel zoals brandblussers, gereedschapskisten op de machine of andere middelen. Zodra de hoofdmachine gepland wordt, zal Cleverdesk de onderdelen direct meeplannen.

  • Zoek in Cleverdesk naar het middel wat je wilt markeren als onderdeel.
  • Klik vervolgens op wijzig en scroll naar beneden. Hier zie je het volgende veld staan:
  • Voer in dit veld het bedrijfsmiddel in waar het onderdeel vast op aanwezig is. Sla je wijzigingen op.
  • Op het hoofdmiddel zie je nu bij het tabblad onderdelen dat het onderdeel terugkomt wat je zojuist hebt aangepast.
  • Plan je het hoofdmiddel nu in op een project? Dan zal Cleverdesk automatisch de onderdelen ook mee plannen. Afhankelijk van de instellingen van je systeem zal de medewerker deze onderdelen ook kunnen verantwoorden.

2. Het bedrijfsmiddel is een hulpstuk wat op de machine past en dient mee gepland te worden.

In dit geval willen we verschillende hulpstukken mee kunnen plannen met het hoofdmiddel.

  • Vanaf Cleverdesk versie 4.6.1: Navigeer allereerst naar de stamgegevens en klik op ‘productgroepen’. Geef nu bij de productgroep(en) aan of het een hulpstuk is door het vinkje aan te zetten.
  • Bepaal vervolgens of er uren geboekt moeten worden op de hulpstukken door te kiezen uit één van de 3 opties: Geen uren, aantal uren of met start- en eindtijd.
  • Zoek in Cleverdesk naar het hoofdmiddel (dus bijv. je hoogwerker, kraan of graafmachine) en scroll naar beneden. Hier staat het tabblad ‘Hulpstukken’.
  • Klik op wijzig en vul de hulpstukken in die je mee wilt kunnen plannen met deze machine. Klik vervolgens op ‘Opslaan’.
  • Op de planning kan je nu het hoofdmiddel gaan inplannen. Om de gewenste hulpstukken mee te kunnen plannen klik op je op de rechtermuisknop en selecteer je ‘Hulpstukken.
  • Er verschijnt een overzicht met de hulpstukken die hebt verwerkt op het hoofdmiddel. Selecteer de hulpstukken die je wilt meeplannen en klik op ‘Opslaan’.
  • In de planning zal het werk nu ingepland staan bij zowel het hoofdmiddel als de geselecteerde hulpstukken.
  • De ingeplande medewerker kan nu in zijn/haar agenda zien welke hulpstukken zijn ingepland en hier eventueel uren op verantwoorden.

Heeft dit artikel niet geholpen? Neem dan gerust contact op met onze helpdesk via helpdesk@idee101.nl.

Geschreven door: cloe@cleverdesk.nl

Klik hier om naar de Cleverdesk hoofdwebsite te gaan: