4 trends voor de Infrasector

Het is geen geheim dat de Infrasector voor grote uitdagingen staat. Zo is er veel vernieuwing nodig aan rioleringen,  moet Nederland gasvrij worden, de opwarming van (binnen)steden en de pfas-problematiek. Er zijn veel kansen, maar ook bedreigingen. Wij hebben 4 belangrijke speerpunten opgesteld die we als belangrijk beschouwen voor deze sector. We hebben deze punten opgesteld vanuit de visie dat een project efficiënt, winstgevend, veilig en duurzaam moet kunnen worden uitgevoerd. Lees snel verder!

1. Digitalisering blijft belangrijk

Digitaal werken is voor heel veel sectoren al vanzelfsprekend. Voor de GWW en Infrasector gebeurt er nog steeds erg veel op papier of wel in digitale vorm, maar nog niet slim. Om winst te kunnen blijven maken moet een project of onderhoudswerk soepel kunnen worden uitgevoerd. Dit begint al met een digitale planning, online uren registreren en online samenwerken. Wil je hier meer over weten? Bekijk eens onze business case voor de GWW.

2. Duurzaamheid steeds belangrijker

Voor het winnen van aanbestedingen kijkt de overheid steeds vaker naar hoe duurzaamheid bij de opdrachtnemer naar voren komt. Worden er materialen hergebruikt? Hoe doet een partij het op de CO2-presatieladder, worden er energiebesparende maatregelen gebruikt? Zowel in het project of bij het bedrijf zelf? Hoe wordt er omgegaan met dieselverbruik? Een mooie website hierover is duurzaam GWW.

Fiberglass network under construction

3. Internet of Things (IOT)

Een eerste stap die dichterbij is dan je denkt is te gaan oriënteren in de wereld van de Internet of Things. Steeds meer zaken kunnen via sensoren worden gemeten. Inhakend op verduurzaming is het meten van energieverbruik makkelijker met sensoren. Ook bewegingen van voertuigen of draaiuren worden inzichtelijk. Door technologische ontwikkelingen wordt dit ook steeds betaalbaarder.  Wij schreven al eerder over Internet of Things, wil je meer weten? Vraag ons gerust.

4. Mobile first

De mobiele telefoon of tablet worden steeds geavanceerder. Het is naast jouw communicatie device, jouw camera, een gps-tracker en het CRM pakket. Doordat telefoons steeds betere chips en software krijgen, gebeurt de echte vernieuwing aan de binnenkant. Laat deze nieuwe ontwikkeling niet links liggen. Ga eens in jouw eigen organisatie kijken welke apparaten er worden gebruikt. En door welke mensen? Op welk tijdstip. Vraag ze eens wat ze zelf prettig vinden werken.

Waar te beginnen?

Wil je met jouw afdeling of organisatie de boot niet missen? Is het voor jou belangrijk om efficiënter te gaan werken om toch nog winst te blijven maken op de projecten die je hebt? Wij geloven in design thinking. Een methode waarbij je de gebruiker centraal zet, en door middel van kleine experimenten probeert oplossingen voor problemen te vinden. Zo zou je een klein experiment met mobiele apparaten kunnen doen, door mensen te vragen via hun telefoon hun uren-briefje aan te leveren. Het gaat niet eens per se om het einddoel, maar meer om de manier van denken.

Contact

Wij denken vrijblijvend met je mee en kunnen je snel vertellen waar voor jou in onze ogen de winst ligt. Neem contact met ons op en wij helpen je graag verder!