Wij zijn constant bezig met het ontwikkelen en optimaliseren van onze software. Om dit goed te kunnen doen is het ook van belang dat onze eigen bedrijfsprocessen zo soepel mogelijk verlopen. Wij zien altijd ruimte voor verbetering en ontwikkeling. Wij hebben daarom geregeld afstudeerstagiairs om een onderzoek bij ons te doen. Dmitry is één van onze huidige afstudeerstagiairs. Wij hebben Dmitry een aantal vragen gesteld over zijn onderzoek en hoe hij te werk gaat.
Even voorstellen
Dmitry, zou jij eens willen beginnen door jezelf voor te stellen? Dmitry: ‘Zeker. Ik ben Dmitry, 25 jaar oud en 4e jaar student Bedrijfskunde aan de Hanzehogeschool in Groningen. Ik ben in september begonnen bij Idee101/Cleverdesk om mijn afstudeeronderzoek te doen. Mijn afstudeeronderzoek staat in het teken van het optimaliseren van de bedrijfsprocessen’.
Anders onderzoek dan ‘normaal’
Klopt het dat je niet een standaard scriptie gaat schrijven? Dmitry: ‘Nee, dat klopt inderdaad. Je hebt bij mijn studie ook de mogelijkheid om een andere invulling aan je scriptie te geven door middel van de Lean theorie. Lean is een managementfilosofie die erop gericht is om de organisatie en processen zo in te richten dat er optimale waarde gecreëerd wordt voor de klant. Je hebt verschillende niveaus binnen deze theorie (yellow, green en black). Ik heb inmiddels green al gehaald en ga nu voor black en dat is ook de basis van dit afstudeeronderzoek. Het grootste verschil is dat deze ‘scriptie’ een praktisch product en advies aflevert’.
“Mijn creatieve geest komt binnen de organisatie dan Idee101 en Cleverdesk volledig tot zijn recht”
Bedrijfsprocessen en statistieken
Welke specifieke richting ga je precies op met je afstudeeronderzoek? Dmitry: ‘Ik sta op dit moment nog aan het begin van het onderzoek. Wat ik al wel weet en waar ik mij op ga focussen is het optimaliseren van de bedrijfsprocessen. Daarbij zal ik statistieken toepassen om de eventuele bedrijfsveranderingen door te voeren. In de praktijk betekent dit dat ik 1 proces als focus pak en daar op in ga zoomen.
In dit geval is dat het proces rondom de werkbonnen, vervolgd Dmitry. Ik ga data analyseren en bekijken waar in het proces de knelpunten zitten. Er komen aanvragen van klanten die ergens tegenaan lopen, dit gaat vervolgens langs het klantsucces team en daarna naar de developer om vervolgens via het klantsucces team naar de klant terug te koppelen. Ik ga onderzoeken hoe lang dit proces duurt en wat er beter kan’.
“De medewerkers zijn zelf constant bezig met het verbeteren van processen en inzichten. Dit helpt mij al enorm in dit onderzoek”
Contact
Benieuwd hoe wij te werk gaan als het gaat om bedrijfsprocessen of in het algemeen geïnteresseerd in de software van Cleverdesk? Of ben je na het verhaal van Dmitry geïnspireerd geraakt om je afstudeeropdracht bij ons te doen? Neem dan contact met ons op en wij helpen je graag verder!
•