Cleverdesk schept orde bij Wagenborg Stevedoring

‘Nu toets je het nummer in en ben je klaar’

Foto van Wagenborg Stevedoring in de Eemshaven

Shovels, heftrucks, havenkranen, Wagenborg Stevedoring heeft het allemaal. Groot materieel dus. En dat materieel moet gekeurd worden. Maar wanneer? Dat was lang niet helemaal duidelijk. Nu wel, want Wagenborg werkt met het softwaresysteem Cleverdesk van Idee101.

‘Het is een soort logboek’, zegt Harry Boers, hoofd van de technische dienst van Wagenborg Stevedoring. ‘Iedereen kan erin kijken en kan ook dingen veranderen.’

Dat is handig, want vroeger werkten ze bij Wagenborg allemaal in losse documenten. ‘Toen er computers kwamen, werd alles in Excel gedaan. Onderhoudswerkzaamheden, storingen, dat soort dingen. Iedereen had zijn eigen sheet. Niemand wist bijvoorbeeld van elkaar wat voor storing er was geweest. Met Cleverdesk kan iedereen zien wat er aan de hand is geweest met een bepaalde machine’, zegt Boers.

‘Systeem geeft een melding wanneer keuring nodig is’ H.Boers – Wagenborg Stevedoring

Wagenborg schafte het systeem vooral aan voor de keuringen die gedaan moeten worden aan de machines. Boers: ‘Voor iedereen is het nu heel duidelijk. Wij voeren de gegevens in, en het systeem geeft zelf een melding wanneer er een keuring nodig is.’

Dat ze bij Wagenborg eerder het overzicht weleens kwijtraakten is niet zo gek als je bedenkt hoeveel materieel het bedrijf in bezit heeft. ‘Nu staan er 1527 producten in Cleverdesk. Dat worden er nog veel meer. Misschien wel 4 of 5000’, zegt Boers.

Van Excel naar Cleverdesk

Om alle bezittingen goed in Cleverdesk te krijgen, is een extern persoon ingehuurd. Van brandblussers tot cv-ketels, ieder product krijgt een uniek nummer, zodat per product duidelijk is wanneer onderhoud nodig is. Boers: ‘Dan kunnen we in één oogopslag zien wat er is gebeurd en wat er moet gebeuren.’

Zes mensen van de technische dienst van Wagenborg voeren informatie in, veertien operationele medewerkers kunnen meekijken in het systeem. Inmiddels zijn ze helemaal over van Excel op Cleverdesk. ‘2016 was een overgangsjaar zodat iedereen kon wennen aan het systeem. Nu werkt iedereen er mee.’

Ideeën voor Idee101

En hoe ging die overgang? ‘Sommigen hebben er wat moeite mee. Dat is ook gewenning. Anderen denken al heel erg mee. Die hebben soms ideeën om het systeem een klein beetje aan te passen en te verbeteren. Die ideeën geef ik dan door aan Idee101‘, zegt Boers.

Idee101 gaat daar dan vervolgens mee aan de slag. En die samenwerking gaat goed, vertelt Boers. ‘Nu kunnen we bijvoorbeeld een percentage geven van de producten die gekeurd zijn. Onder het kopje certificeren staat dat. Tijdens een audit is dat erg handig.’

Achter de schermen levert het geld op

Gemak en duidelijkheid, dat lijken de belangrijkste woorden als het gaat om het Cleverdesk bij Wagenborg. Maar levert het ook geld op? Niet onbelangrijk. Boers: ‘Ik ben ervan overtuigd dat het achter de schermen geld oplevert. Vooral omdat het veel sneller gaat. Voorheen moesten er mensen gebeld worden als er een certificaat ergens voor nodig was. Nu toets je het nummer in en ben je klaar.’