Cleverdesk bij Korevaar B.V.

 

‘Gegevens van projecten zijn veel sneller beschikbaar’

 

Bij Korevaar B.V. in Langerak werd er tot januari 2016 gewerkt met Word om uren te verwerken. De bestanden moesten bij het bedrijf dat vooral doet in asbestsanering en sloopwerkzaamheden handmatig in het eigen systeem worden verwerkt. Onhandig, zo vond Jaap van Nielen. Inmiddels werkt het bedrijf met Cleverdesk van Idee101. ‘En dat bevalt erg goed.’

‘Wij hadden een systeem dat vrij omslachtig werkte’, zegt Van Nielen, die het project voor het nieuwe systeem begeleidde. ‘We waren op zoek naar een pakket waaruit we snel de urenregistratie van onze projecten konden halen.’

Hoe werkt Cleverdesk?

Van Nielen en zijn team kwamen na enig speurwerk op internet uit bij Idee101: ‘We werken er nu sinds januari mee en het bevalt goed. Een groot voordeel is dat de medewerkers de uren overal kunnen invullen. Vanaf de zaak, thuis, het maakt niet uit. De projecten staan al van tevoren ingevuld dus dat gaat makkelijk. Ook de machines die worden gebruikt, kun je invullen. Het systeem is volgens onze wensen neergezet en dat is ook een van de redenen dat we bij Cleverdesk uitkwamen. Het meebeslissen in het traject was voor ons belangrijk.’

Maar, het kan altijd beter. Tijdens de testfase en nu nog steeds lopen ze bij Korevaar tegen zaken aan die volgens Van Nielen ‘nog slimmer en beter kunnen’. Daarover wordt dan met Idee101 gecommuniceerd.   ‘Eerst konden we niet zien wie bepaalde zaken had ingevuld. Nu kan dat wel. Ook kunnen we nu via de planning meer informatie verschaffen. We zijn nu nog bezig met een plek waar je kan zien wie er precies meegaan naar een project. Dan kun je afspreken om  met elkaar mee te rijden’, zegt Van Nielen.

Acceptatie van werknemers

Maar met het systeem alleen ben je er nog niet. De werknemers moeten ermee aan de slag. ‘Je kunt een heel mooi pakket optuigen, maar als de werknemers daar niets in zien dan wordt het ook niks’, zegt Van Nielen. Toch had hij er vooraf al wel een goed gevoel over:  ‘Uit het vorige pakket kwam een word-document en dat werd opgestuurd naar de werknemers. Die vulden dat in en stuurden het terug. Dat moest vervolgens wel worden ingeklopt op kantoor, maar het geeft aan dat onze werknemers openstaan voor digitalisering.

De implementatie ging daarom ook zonder al te veel problemen. Van Nielen: ‘Na de testfase hebben we het systeem gepresenteerd in een toolboxmeeting. Werknemers hebben instructies gekregen en als er vragen waren konden ze bellen of langskomen.’

Wat levert het op?

Een nieuw systeem kost natuurlijk geld en het duurt ook even voordat het optimaal werkt. Een logische vraag is daarom ook wat het uiteindelijk oplevert. Van Nielen heeft daar een duidelijk antwoord op: ‘Snellere beschikbaarheid van je gegevens. Het is snel, het is duidelijk. Dat is wat het oplevert. Ik kan er geen getal aan hangen, maar snel inzicht in je projecten is wel nuttig en levert uiteindelijk ook geld op.’

Ze zijn bij Korevaar nog niet klaar met Idee101. Van Nielen: ‘We willen de werkplaatsmodule ook verder gaan ontwikkelen. Dat betreft het onderhoud van het wagen- en machinepark. Dat gaat nu ook nog met Word en met briefjes. Ook de inkoopmodule kunnen we nog gaan gebruiken.’