Cleverdesk en T&G Groep

Wij hebben diverse klanten met allemaal een inspirerend verhaal. Elke klant heeft zijn of haar eigen beweegredenen om de processen te verbeteren met onze software. Wij vinden niet alleen deze verhalen interessant, maar ook de bedrijven die daar achter zitten. Dit keer spreken bij Hans Smulders algemeen directeur van T&G Groep over Cleverdesk en de integratie met T&G Groep. 

Wat doet T&G Groep precies?

Hans, zou jij als eerste kunnen vertellen wat T&G Groep precies is en doet? ‘Natuurlijk! Het aannemerscollectief T&G Groep bundelt de krachten van meerdere professionele werkmaatschappijen: T&G Terrein en Groenvoorziening, Gustaaf Groenspecialisten, Heesakkers Infra en FacTer. Als groep realiseren en beheren we complete buitenruimten waar mensen graag willen wonen, werken en recreëren. Van riolering tot grond- en straatwerk en van groenvoorziening tot plaagdierenbestrijding, hekwerken en daktuinen. Niet voor niets voeren wij de slogan ‘buitengewoon veelzijdig’. Wij regelen het met de juiste zorg, aandacht en vakmanschap door heel het land.’

Een medewerker van T&G Groep

Digitaliseren van bedrijfsprocessen

Wat is voor jullie de belangrijkste reden of oplossing waarom er met Cleverdesk gewerkt wordt? ‘T&G Groep is al vijf jaar bezig met het digitaliseren van de bedrijfsprocessen. Er zijn al diverse applicaties in gebruik. In het begin kregen we van diverse ontwikkelaars complete programmapakketten en totaaloplossingen aangeboden. Maar dat bleek al snel een flinke mismatch te zijn! In de meeste gevallen moesten wij onze werkwijze aanpassen aan de “standaard” applicaties. Daar hebben we bewust niet voor gekozen want dat gaf extreme frustraties op de werkvloer bij de mensen die er daadwerkelijk mee moesten gaan werken. Niet dat ze niet wilden, maar het zijn geen administratieve krachten. De rijke historie en onze mensen zijn juiste de kracht van onze bedrijven. Ik denk dat je dicht bij je eigen processen en vooral bij je mensen op de werkvloer moet blijven, anders schiet digitalisering zijn doel voorbij. De hele organisatie moet er immers mee gaan werken. Een pakket wat voor het ene bedrijf werkt kan bij een ander bedrijf een fiasco zijn. De grote uitdaging zit hem in de “buitengewoon veelzijdigheid” van onze bedrijven. Dit moeten de applicaties ook kunnen beheersen. We zoeken dus partijen die snappen hoe wij werken en dan pas met slimme maatwerkoplossingen komen, gebaseerd op de kracht van onze organisatie. Als je teveel gaat standaardiseren raak je die kracht juist kwijt!

Cleverdesk als verbindende factor

Cleverdesk had als grote voordeel dat de applicatie juist de verbindende factor kan en wíl zijn tussen alle de diverse andere applicaties. De keuze om meerdere applicaties te blijven gebruiken is ook heel bewust. We willen niet afhankelijk zijn van één pakket of één partij. Ten eerste denk ik dat het risico te groot is maar we verlangen van elke partij dat ze scherp blijven en met ons mee blijven denken. Verder zien we dat de digitale ontwikkelingen heel hard gaat en dat elk applicatiebedrijf zijn eigen unieke kracht heeft dus daar willen wij optimaal gebruik van maken. En dat kan zomaar betekenen dat er nieuwe applicaties bij komen of gaan afvallen in de toekomst en daarbij blijven wij altijd aan het stuur’, aldus Hans. 

Wat voor rapportcijfer wij Cleverdesk geven? Tot op heden een dikke 7!

Onboarding van Cleverdesk en T&G Groep

Wij zijn erg benieuwd hoe het onboarding proces is gegaan met Cleverdesk. Hans: ‘We doen alles stapje voor stapje. En bij elk stapje laten we de medewerkers meelopen en meedenken. Dat is ook een voordeel van maatwerkoplossingen: je kunt echt samen met de organisatie een applicatie ontwerpen. Uiteindelijk heb je ambassadeurs nodig onder het personeel die de voordelen zien en de applicatie als een olievlek door de organisatie laten vloeien. Veranderingen opleggen vanuit de directie heeft denk ik weinig zin. We moeten de medewerkers een stem geven en hen bijvoorbeeld eens laten sparren met de ontwikkelaars. Dan ben je veel frustratie voor. Zo zijn we gestart op een enkele vestiging en daar hebben we geprobeerd de “kinderziektes” er voor ons bedrijf uit te halen. Het hele proces met Cleverdesk loopt nu al zeker twee jaar en dat is een proces geweest met vallen en opstaan en ondanks alles toch met de nodige frustraties, maar dat zal altijd een onderdeel blijven van een transitie. Wij hebben al flinke slagen gemaakt maar zijn er nog lang niet.’

Belangrijk is dat Cleverdesk een luisterend oor is en in de praktijk, vooral onze technische taal weet te vertalen naar de applicatie taal

Toekomstplannen

Hoe kijken jullie naar de toekomst? We krijgen van diverse ontwikkelaars vaak toepassingen aangeboden die ons realtime inzicht geven in bepaalde zaken. Maar we hoeven nog geen complete flow- of draaischema’s. Dat komt pas als de basis staat! En die basis is al een reis op zich. Het doel van onze digitalisering is niet het bijsturen van onze resultaten, maar het stroomlijnen van interne processen. De projecten buiten zijn voor ons het belangrijkst; die moeten centraal staan. Alle last op kantoor is bijzaak. Die ondersteunende processen moeten we dus versimpelen. Hoewel het frustrerend kan zijn om deze applicaties te implementeren, is het doel juist dat we iedereen gaan ontlasten. We zijn al vijf jaar volop aan het ontwikkelen en we hebben nu een mooie basis staan. Maar digitaliseren blijft denk ik een continu proces. Het kan altijd beter! De ontwikkelende partijen zijn dus ook nooit klaar en mogen niet bij de pakken neerzitten; we moeten elkaar constant blijven triggeren om naar het volgende niveau te gaan. Na 5 jaar ontwikkelen, tegen muren aanlopen, frustraties en valkuilen hebben we nu een passend systeem ontwikkelend als sterke basis voor onze digitalisering. Vanuit deze basis kunnen we nog meer gave dingen oppakken’

Contact of meer weten over deze case? 

Heb je door bovenstaand klantverhaal nog vragen over ons platform of wat wij voor jou kunnen betekenen? Dat kan! Neem dan contact met één van onze collega’s op en wij helpen je verder.